Какви са мистериите и тайните на бижутерското стъкло?

Какви са мистериите и тайните на бижутерското стъкло?

май 17, 2022

Скъпоценните аксесоари са любимите неща на жените, които имат едно общо нещо: те никога не са прекалено много. Няма значение дали сте почитателка на златото или среброто, на лаконичността или минимализма, геометрията или етническите бижута.

Модните млади дами днес не се срамуват от украшения и са особено успешни в използването им за създаване на различни образи. Добавянето на бижута към вашия тоалет ви дава просто безкрайни възможности и ви позволява да рисувате изображението с ярки цветове. Стъклените накити са цял свят, необичаен и цветен, а също и - чудесен начин да покажете своята уникалност и чувство за стил.

Сложни парчета стъкло


Ако човек никога не се е сблъсквал с ювелирно стъкло, на пръв поглед може да не му е ясно как се използва в бижутата. Чудно му е какъв материал е това? Може ли наистина да е ценен? В тази статия на Capino.bg ще разсеем съмненията на скептиците.

Стъклото за бижута е сплав от много природни елементи, сред които можем да посочим преди всичко мед, манган, желязо и др. Поради своите свойства (на първо място, добра твърдост и плътност), то е достоен заместител на много полускъпоценни камъни. И въпреки "синтетичния" си произход (или по-скоро благодарение на него), ювелирният емайл притежава невероятно блестящи и ярки нюанси.

Какво е бижутерско стъкло?


В бижутерската индустрия, освен обичайните ни благородни метали и камъни, има и много други удивителни материали. Едно от тях, разбира се, е бижутерското стъкло. Това е името на високоякостният емайл (обикновено с определен цвят, но е възможен и безцветен вариант), който е инкрустиран в ювелирните аксесоари.

Самото то, разбира се, не се среща в природата. Но ако смесите определени елементи в правилната пропорция и ги обработите с определена технология, в крайна сметка ще получите материал, който е обичаен. Сместа за създаване му обикновено включва няколко компонента:

  • варовик;

  • кварцов пясък;

  • тебешир;

  • калий;

  • сода;

  • сулфат


Между другото, ако към тази маса се добави оловен оксид, ще се получи кристал. И като цяло добавянето на различни компоненти в различни пропорции ви позволява да експериментирате с външния вид и експлоатационните качества на стъклото почти до безкрайност. Това ясно се вижда в примера с цветните стъкла:

  • син цвят се получава с помощта на меден оксид;

  • тъмно синьо - кобалт;

  • зелено - хром;

  • лилаво - манган;

  • бяло - калай.


По-често бижутерското стъкло се среща като материал за масивни накити. То е леко, удобно за носене, така че дори и най-големите аксесоари с него няма да изглеждат твърде претруфени и няма да донесат дискомфорт. Но между другото можете да намерите и по-лаконични и семпли модели обеци или пръстени, инкрустирани с този невероятен материал.

Има наистина много варианти за украшения с него. Ние от Капино ще назовем само най-популярните от тях.

  1. Диамантено шлифоване. За да се подчертае приликата с диамант и да се подобри ефектът от „играта на светлината“, най-често се използва диамант. В този случай върху накита се правят много „нарези“ - дълбоки и остри ръбове. Те позволяват да се пречупи възможно най-много светлина. Това означава, че блясъкът на материала е значително подобрен.

  2. Гравиране на медно колело. Сложен вид обработка, която изисква най-високо ниво на професионализъм. В резултат на точните действия на майстора върху бижутерското стъкло се появяват различни рисунки.

  3. Иризация. Тази технология се използва за обработка на духано стъкло. Иризацията е нанасянето на много тънки слоеве от оксиди на различни метали, което позволява образуването на един вид "дъга", тоест бижутерското стъкло има преливащо цветно излъчване.


Обикновено инкрустациите са направени от фасетиран емайл, напълно имитиращи вложки от скъпоценни камъни и полускъпоценни камъни (което означава и форма, и цвят). За да изглежда инкрустацията по-ярка и по-красива, в долната част на стъклото често се нанася амалгама от сребърен нитрат.

Какви са основните предимства на стъклото за бижута?


Ювелирното стъкло е истинска находка за съвременните моделиери.. Предимствата на този материал са очевидни.

  • Естетичност. Визуално емайлът за бижута изглежда много привлекателно: блести на слънце, играе с ярки цветове и изпреварва много минерали по отношение на естетическите си свойства. Чистият и прозрачен материал сякаш "повдига" вашия външен вид, придава му лекота и крехкост.

  • Мода. Дизайнерите на бижута могат да създават истински произведения на изкуството с помощта на цветен емайл, така че определено ще имате възможност да изберете накити, които да пасват на всяко облекло и всеки стил. Важно е, че ювелирите могат да играят с формата на стъклото: има кръгли или фасетирани огърлици, както и продукти под формата на сложни форми или символи. В допълнение, играта с цветовете също е доста активна: новите технологии им позволяват да създават нюанси, които не съществуват в природата.

  • Комфорт при носене. Стъклото е леко вещество. Така че ще ви бъде удобно да носите дори и най-едрите украшения: обеците няма да дърпат ушите ви и няма през цялото време да искате да се навеждате напред заради колието с висулка. Следователно визуалното усещане за безтегловност се поддържа по време на носене на накитите.

  • Цена. Стъклото е много достъпен материал. За разлика от скъпоценните (и полускъпоценни) камъни, могат да си го позволят дами с различни доходи. Тоест за относително ниска цена можете да си позволите да купите повече "стъклени" украшения.


Добавете към това сериозните показатели за здравина, както и устойчивост към всичко на света - химически, механични и климатични дразнители. С предимствата на висококачественото стъкло за бижута всичко е ясно. Но какво можем ние от Capino.bg да ви кажем за недостатъците?

Като цяло, този материал има само един недостатък. И той не е свързан с най-бижутерското стъкло. Въпреки факта, че цената на стъклото за бижута е ниска, винаги има хора, които са готови да измамят лековерните купувачи и да получат някаква изгода. В резултат на това те продават обикновеното стъкло за бутилки като стъкло за бижута. Хитри майстори шлифоват и го полират, като го представят за по-здрав и по-скъп материал. И ние често попадаме в клопката на „ниската цена“, забравяйки поговорката за безплатното сирене в капана за мишки.

За да избегнете неприятни емоции, експертите препоръчват внимателно да изберете магазина, в който правите покупка. И освен това, една проста проверка ще помогне: потъркайте накити от ювелирно стъкло върху обикновено такова. На по-мекото обикновено стъкло задължително трябва да остане драскотина, докато по-здравият материал за бижута ще остане здрав и читав.

Не е трудно да изберете висококачествени бижута от бижутерско стъкло. Достатъчно е просто да бъдете максимално внимателни. Прегледайте накита спокойно и бавно, като внимателно гледате дали има драскотини или дори стружки по стъклото. Аксесоарът трябва да е идеално гладък, без прорези и други несъвършенства по повърхността. Обърнете внимание на цвета: понякога можете да намерите неприятни мътни петна или ивици по повърхността на продукта. Такива екземпляри се отхвърлят незабавно, тъй като при ежедневна употреба подобни несъвършенства ще стават все по-забележими.

Бижутерско стъкло: класическо и модерно


Не може да се каже, че подобни изделия са белег на нашето време. Бижутерският емайл има дълга и славна история. Археолозите твърдят, че възрастта на този уникален материал е около пет хиляди години. Наистина при разкопки в различни части на света – от Древен Египет до Древен Рим – са открити изделия и бижута с цветен емайл. Въпреки това, в прекия смисъл, този материал не можел да се нарече стъкло за бижута. Трябвало да мине прилично време, да се натрупа сериозен багаж от знания, умения и опит, за да се появят известните венециански или чешки майстори стъклодухачи.

По принцип стъклото отдавна се получава чрез топене на киселинни и основни оксиди. Подлагали основната маса на висока температура, разтопявали я и след това бързо я охлаждали. Първото бижутерско стъкло било доста крехък материал: поради ниската си твърдост било добре полирано, което придавало на накитите приятен блясък. Но обратната страна на медала била "нестабилността" на естествения материал: той не издържал на високи температури, механично натоварване и т.н. След известно време било решено да се „надгради“ обикновеното стъкло. Така се появило синтетичното стъкло - всъщност не говорим за стъкло, а за стъкловиден материал. Основната задача на изобретателите била да подобрят експлоатационните свойства, дадени от природата. И учените се справили блестящо с тази задача. Вярно е, че пътят към славата на "подобреното" стъкло бил доста труден.

Първите опити


В средата на 18-ти век французин на име Реомюр започнал да разработва материал, който да издържа на високи температури, без да се деформира. За да направи това, той се опитал да промени самата основа на стъкления материал. Работата е там, че структурата на обикновеното стъкло е аморфна. Това означава, че атомите са разположени в него произволно, неподчинено. Но камъните (много по-здрав материал) имат тази структура и се нарича кристална решетка. Задачата на Реомюр била амбициозна: той трябвало да „насити“ аморфното стъкло, да рационализира структурата му.

Ученият постигнал целта си, но визуалният компонент на материала бил "пожертван". Това стъкло било много здраво, но за съжаление - непрозрачно, мътно. Така че не можело да става дума за никаква естетика.

Блясък на кристали или алпанити


Четвърт век по-късно проблемът бил решен. Пробивът била стъклената сплав на химика Йозеф Щрасе. Тя включвала пет компонента:

  • алуминий;

  • вар;

  • силиций;

  • железен оксид;

  • сода.


Материалът след обработка бил много подобен на фасетиран диамант - той също блестял и сияел на слънцето с многото си фасети. Вероятно се досещате, че говорим за кристали (наречени стрази), известни на целия свят днес - в края на краищата това название е създадено от името на изобретателя Щрасе. Оттогава технологията не се е променила фундаментално, въпреки че има някои иновации. Стразите в момента наистина са най-добрите "имитатори" на всички видове цветни скъпоценни камъни, до минерали от най-високо ниво (рубин, сапфир, смарагд).

Другото име на този материал е алпанит. Всеки производител има свои собствени характеристики на състава, тънкостите на технологията и други акценти, които им позволяват да се конкурират за купувача. В крайна сметка, стразите (точно като кристалите Сваровски и други материали) са материали, произведени по конкретна рецепта в конкретна лаборатория. Но, знаейки принципа, винаги можете да използвате много вариации. Това правят и други производители, произвеждайки алпанит.

Стъклото за бижута - това са кристали с различни форми, нюанси и размери, изрязани „под формата на диамант“. Такива кристали се отличават с дълбок и богат, равномерен цвят. Те се обработват лесно. Слънчевите лъчи, както в случая с фасетираните диаманти, се пречупват върху страните на кристалите, създавайки уникална игра на светлината. Алпанитите се отличават със своя грандиозен "експлозивен" блясък. Що се отнася до цветовата схема, тя също е практически неизчерпаема. Съвременните технологии позволяват да се произвеждат алпанити с почти всякакъв нюанс и всяка степен на прозрачност.

Висококачествено стъкло: наноситал


В пряк смисъл, всяко стъкло за бижута е подобрена версия на обикновеното стъкло. Материалът с космическото име наноситал е алумосиликатно стъкло, което също е много популярно в света на бижутата поради по-стабилните си експлоатационни качества. Всъщност производителите на стъкло за бижута следват пътя на Реомюр : те кристализират аморфното стъкло, което го прави по-здраво и по-устойчиво.

В резултат на това получават цветни стъкла с различна степен на прозрачност (те могат да бъдат както напълно прозрачни, така и непрозрачни), които изглеждат ефектно, и имат високи експлоатационни показатели. Това стъкло е почти невъзможно да се надраска, няма да се счупи при лек удар, този материал има висока устойчивост на топлина и устойчивост на агресивна среда.

Интересното е, че светът на бижутата не оценил наноситала веднага. Свойствата на този синтетичен материал са оценени в процеса на създаване на оптични устройства и слънчеви панели в петролната и космическата индустрии. И едва след известно време изобретателите стигнали до идеята да използват наноситал в бижутерската индустрия.

Днес бижутата, направени от наноситал, са доста демократични на цена, ярки и богати на цветове, смели и необичайни по стил. Този материал се развивла активно през целия 20-ти век, но тъй като не дошъл в бижутерската индустрия веднага, повечето от екземплярите наноситал от миналото не били много привлекателни на външен вид. По-често те били непретенциозни кафяви бучки. И едва в края на миналия век, и особено в началото на този век, цветовата палитра започнала да се разширява. Днес можете да изберете наноситал в абсолютно всеки цвят и нюанс. Такова стъкло за бижута е удобно за обработка: то е идеално полирано, бижутерът може да му осигури всякакво оформяне. Това означава, че дизайнерската гама от аксесоари с наноситал е невероятно широка.

Цветни и известни: най-добрите примери за бижутерско стъкло


Сред всички разновидности на бижутерското стъкло има две, които са много специални. За тези видове стъкло се носят легенди, а именно те са без преувеличение отличителният белег на страните, в които се произвеждат.

Муранското стъкло: визитката на Венеция


Муранското стъкло е най-известният вид стъкло за бижута. Дори тези, които изобщо не се интересуват от мода и бижута, са чували за него. Венецианските стъклодухачи са истинска марка на туристическа Италия. И когато говорим за муранското стъкло, за нас е важен не само самият материал, но и цялата история около него.

Мурано е един от островите близо до Венеция. Остров, който е обвит в мистерия и практически „засекретен“. Всичко, което можем да научим за него, са истории и митове, легенди и предания. Да, казват, че някога този остров се е смятал за рай: местните се забавлявали много и се наслаждавали на живота. След това на този остров дошли източни търговци, които уж споделили тайната на правенето на ярко многоцветно стъкло за бижута. Стъклодухачите от Мурано си спомнили препоръките на ориенталските професионалисти и започнали да правят това уникално стъкло. Както съставът на бижутерското стъкло, така и технологията на неговото производство винаги са били най-строгата тайна. Самата професия на издухване на стъкло мигновено станала престижна и печеливша. Италианските специалисти имали специален статус в обществото и не искли да споделят славата си с други хора, освен може би със синовете си. Така професията на стъклодухач станала наследствена и това само допринесло за укрепването на тайните: секретите на майсторството се предавали само от баща на син и не били предоставени допълнителни източници. Всъщност бижутерите били „заточени“ на остров Мурано именно защото никой не смеел да открадне професионалните им тайни и така, производството на бижутерско стъкло останало изключително тяхна специалност.

Оттогава малко се е променило: муранското стъкло все още се произвежда само на едно място в света, като все още се използват занаяти, а знанията все още се предават от баща на син. Ние от Capino.bg можем да назовем някои от най-известните технологии за направата на муранско стъкло.

  • Филигран. Много деликатна работа, която не всеки стъклодухач е в състояние да извърши. За да създаде орнамент с филигранен ефект, майсторът въвежда тънки многоцветни нишки в прозрачно стъкло. Сложността се добавя от факта, че тези нишки не са подредени по хаотичен начин, а създават специален орнамент.

  • Милефиори. В превод от италиански това красиво име означава „милион цветя“. По същество бижутата милефиори са мозайка с много ярки многоцветни елементи. Моделите могат да приемат различни форми - от кръг до звездичка. Задачата на майстора е да нареже стъклени "пръчки" с различни цветове на "филии" и да ги излее в основата - гореща стъклена маса.

  • Авантюриново стъкло. Благодарение на тази технология се получават много ефектни декорации. Представете си, че точки-искри трептят по лъскавата повърхност на стъклото, като малки звезди. Този резултат се постига с помощта на медни, хромови или кобалтови трохи. Те се добавят към горещата стъклена маса и там замръзват като звезди.

  • Кракелаж. Много атрактивен ефект на начупване, който също е находка на специалистите от Мурано. За да получи ценните пукнатини, майсторът си играе с температурната разлика: той поставя нажежените бижута в ледена вода, което кара горния слой да се напука добре.

  • Пулегосо. Такива декорации изглеждат не по-малко оригинални: върху повърхността на аксесоарите се създават капчици, както се случва, когато водата кипи. Тези "капчици" са въздушни мехурчета. Тук техниката е подобна на предишната, но след охлаждане изделието се поставя обратно в пещта. От това се появява ефектът на "кипенето": произволно разположените мехурчета образуват странни шарки.


Интересното е, че въпреки развитието на технологиите, съвременните бижутери от Мурано правят стъкло по стари технологии. За да извършат това, разтопен кварцов пясък се излива върху течен калай, което води до лъскаво стъкло. Всъщност основният инструмент на стъклодухачите също е останал същият: това е желязна тръба с дървени елементи. Едната му част е мундщук, а другата има специално удебеляване, което им позволява да събират стъклото. Може би тази традиционна технология плюс високия професионализъм е причината за голямата популярност на муранското стъкло. Усещаме топлината му, усещаме душата на бижутата от Мурано. И това е наистина безценно усещане.

Диамантеното стъкло: гордостта на чешките майстори


Чешкото стъкло се счита за едно от най-умело изработените в света. Експериментите за създаване на специален вид стъкло започнали много отдавна и още през 16-ти век светът научил за очарователния вид на чешкото „диамантено стъкло“. Фразата „диамантно стъкло“, разбира се, не била случайна. Преди чешките придворни бижутери никой не можел да си помисли, че стъклото може да се реже точно по същия начин като скъпоценните камъни. Следователно това било пробив за Карл Леман, главният бижутер на краля на Бохемия. Оттогава започнал победният поход на чешкото бижутерско стъкло около планетата. В продължение на много години и дори векове то остава признат стандарт и никой не можел да обори успеха на Леман. Между другото, цената на чешките стъклени продукти била много по-висока от сега. Само много богати хора можели да си позволят такива бижута.

Днес чешкото стъкло е много по-достъпно. Бижутерите обаче настояват, че ниската цена на чешките стъклени бижута не означава тяхното ниско качество. Да, то не е феерия на цветовете и не е шедьовър на изкусна изработка, характерен за муранското стъкло. Но в същото време това е много достоен, висококачествен вариант за сравнително ниска цена.

Как да се грижите за стъклените бижута?


Като всички други накити, аксесоарите от бижутерско стъкло определено се нуждаят от грижи. По принцип съвременните технологии позволяват да се създават продукти, които „не избледняват“: ако направите правилния избор на украшения, те ще останат също толкова ярки и живописни много години след покупката. Но съзнателното създаване на екстремни условия и проверка дали стъклото за бижута може да издържи сериозни натоварвания определено не е най-добрата стратегия. Експертите съветват:

  1. не оставяйте бижуто дълго време на пряка слънчева светлина;

  2. не използвайте агресивни почистващи препарати (включително абразивни);

  3. дръжте далеч изделието от всякакви химикали (от продукти за оформяне на коса до средства за отстраняване на ръжда);

  4. не излагайте накитите на продължително излагане на влага (т.е. басейн или вана определено не са най-доброто време за “почивка“ на аксесоари от бижутерско стъкло).


По принцип спазването на тези прости правила значително ще удължи живота на вашето украшение и ще сведе до минимум разходите за почистването му. Все пак ще трябва да го почиствате от време на време, въпреки че стъклото за бижута не е почитател на високата влажност. Достатъчно е да почиствате накитите от прах и мръсотия всеки месец с помощта на обикновен сапунен разтвор: потопете продукта в него за няколко минути, след това го изплакнете с хладка вода и не забравяйте да го избършете до сухо с мека кърпа.

Що се отнася до съхранението, няма специални предимства. Желателно е само украшенията да не се допират едно до друго. Ако имате възможност да сложите всеки накит в различни торбички или кесии – направете го.

Тези необичайни видове стъкло имат много приложения. Освен украшения, от тях често се изработват фигурки и други сладки интериорни вещи – от скъпоценни кутии до пепелници. Но бижутерското стъкло се разкрива най-ясно в ювелирното дело. С помощта на този материал често се създават авторски бижута в уникални колекции, продукти от висок клас, които претендират, че са шедьоври на накитите. Без сериализация, печати, клишета - само единични аксесоари, вдъхновени от въображението на бижутера.

Как мислите, че ще се почувства една жена, когато си сложи украшение от този вид? Разбира се, ще усети увеличени своята женска сила и власт, самочувствие и привлекателност. Като цяло накитите често действат по подобен начин на нежния пол. Но бижутерското стъкло в този смисъл действа безпогрешно. В него има нещо мистично.


При възникване на спор, свързан с покупка онлайн можете да ползвате сайта: