Майсторите на скъпоценни накити са истински магьосници. Във всички времена талантливите бижутери, които са умеели да въплъщават нашето разбиране за прекрасното в метал и камъни, били ценени и буквално носени на ръце. В крайна сметка най-брилянтните от тях са хората, които улавят красотата и щедро споделят с нас вариантите на нейното изпълнение. Бижутерите на 21-ти век са отговорни за най-важната мисия: те помагат на хората да се чувстват красиви, даряват ги със скъпоценни аксесоари, които подчертават привлекателността им и определят техния стил. В крайна сметка луксозен пръстен или чаровни обеци са това, което ни прави щастливи.
Обаче често не знаете имената на бижутерите: тези създатели на красота остават скромни и неизвестни майстори, а обикновеният човек, дори да има някакъв интерес към модата, може да изброи не повече от три до пет имена на популярни ювелири. Съгласете се, невероятно е. Можете да разпознаете политици, писатели, актьори, музиканти. Познавате даже и някои блогъри – и едва ли знаете имената на най-добрите бижутери. Е, нека проведем експеримент: известните ювелири по света – кои от тях можете да назовете сега? Е, може би бихте предпочели да назовете известни бижутерски къщи: Тифани, разбира се, или Картие. Ами имената на майсторите? Помните Карл Фаберже и Даниел Сваровски от миналото. Екипът на Capino.bg реши спешно да коригират ситуацията.
Ето златна колекция от известни съвременни създатели на оригинални бижута. Не сме започнали да правим класация и да подреждаме майсторите по ред – просто е невъзможно. Кой от тях е най-добрият бижутер в света, ще определи времето, а не ние. Следователно не очаквайте рейтинг, а списък – просто азбучен списък на най-добрите бижутери на днешния ден. Изберете по ваш вкус.
Амбаджи Шинде
Името на този уникален индийски дизайнер на бижута винаги е било произнасяно с възхищение, а Хари Уинстън, основателят на една от най-емблематичните марки за накити, смята главния си служител Амбаджи Шинде за най-важното бижу на марката Хари Уинстън.
Биография. Малкият Амбаджи е роден в Гоа, бедно рибарско селище, и от детството се интересувал от изкуство и бижута. Всъщност Шинде нямал въпроси в каква професия да се реализира: веднага след като завършил училище, той получил работа като дизайнер в Bombay Jewelry Company. Шефовете му оценили таланта на Шинде, който се проявил много рано, и му поверили най-трудните и отговорни задачи. В тази компания в Бомбай веднъж дошъл световно известният бижутер Хари Уинстън. Той открил Шинде и го поканил да работи при него.
Целият професионален и творчески живот на индийския бижутер е свързан с марката Harry Winston. Само за четири години Шинде станал ръководител на дизайнерското студио на американската марка, а след това – най-разпознаваемата личност в на ювелирната къща Хари Уинстън. След смъртта на своя приятел и партньор, Шинде остава да работи за компанията, като продължава бизнеса на Уинстън и създава бижута в стила на Хари Уинстън.
Стил на бижутата. Стилът на накитите на бижутера претърпял значителни промени за повече от половин век на неговата професионална дейност. Така, намирайки се в Индия, заобиколен от клиенти – махараджи с тяхното ориенталско богатство и навик към лукс, Шинде успял да се ориентира правилно, движейки се към демократичност и модернизирал тежките индийски бижута. Комбинирайки типичния индийски етнос с големи скъпоценни камъни (както се изисква от традицията и самите клиенти), Шинде добавил по-малки камъни към композицията, като по този начин я „олекотил“ и я направил по-изтънчена. В крайна сметка тази комбинация постепенно се превърнала в запазена марка на неговата оригиналност.
В новата си фирма Шинде е активен в иновациите в инкрустирането на скъпоценни камъни. Всъщност именно Амбаджи Шинде създал разпознаваемия стил на марката Хари Уинстън. Той искал да създаде тънка, елегантна рамка. В тази роля вместо обичайната тежка основа, модерна по това време, дошла почти незабележимата тънка платинена рамка. Но основната роля в дизайна все още играели скъпоценните камъни, а това са само и изключително диаманти. Шинде работил с фасетирани брилянти с различни нюанси – не само традиционни прозрачни, но и цветни. И не говорим само за елмази с пастелни цветове като розово, жълто или синьо. Компанията имала пари и двамата партньори не искали да играят хазартно и наслуки, така че Шинде се заел с оформянето на много редки оранжеви и зелени диаманти.
Освен това на индийския бижутер се приписва и създаването на незабележимото „клъстерно“ закрепване на скъпоценности: диаманти с различни форми, размери и видове оформяне са прикрепени под ъгъл един към друг на различни височини. В резултат на това се оказва, че камъните се поддържат един друг, но визуално сякаш се носят във въздуха.
В наши дни. Подобно на другите герои в нашия списък, Амбаджи Шиндай никога не се е нуждаел от повече популярност. Защо да казваме каквото и да било, ако всички знаят, че шедьоврите на бижутера се носят например от настоящата кралица на Великобритания, както и от дузина първокласни знаменитости, сред които можете да видите София Лорен или Шарън Стоун, Опра Уинфри или Мадона, Гуинет Полтроу или Хали Бери?
Вярно е, че днес легендарният бижутер вече е напуснал този свят. Той отдал на професията си повече от 60 години от живота си, самостоятелно решил да се пенсионира и тихо починал в дома си в Америка, като човек на напреднала възраст и с уважавана репутация. Критиците написали, че със смъртта на Шинде приключва ерата на луксозната екстравагантност, шик и блясък. Разбира се, Амбаджи е бил човек на своето време. Но не само: неговият творчески гений позволил на Шинда да остане сред законодателите на дизайна на бижута в продължение на много десетилетия. През тези години той е успял да слее собственото си културно източно минало със западното настояще и да покаже на света наистина брилянтни творения.
Виктоар дьо Кастелан
Всяка класация, в която се появяват жени бижутери, винаги започва с нея. Името на известната французойка завинаги е свързано с различни модни къщи за бижута. И на първо място с Шанел и Диор. Причудливи и оригинални, нейните творения завинаги ще останат в паметта на човек, който ги е виждал поне веднъж в живота си.
Биография. Докато все още била много млада (Виктоар беше само на двадесет и повече години), дамата станала асистент на легендарния Карл Лагерфелд.Точно по това време маестрото бил разстроен след смъртта на основателката на къщата Шанел и търсил „свежа кръв“, за да живее и да се развива бизнесът на великата Коко. Смелостта, детската непосредственост и приказната игривост на творенията на младата жена поразили Лагерфелд и в продължение на десет години тя работила в отдела за бижута на Шанел. Втората важна марка за дьо Кастелан е, разбира се, Диор, където тя отговаряла за най-скъпите и красиви накити на ювелирното изкуство.
Стил на бижутата. Почитателите на Виктоар уверяват, че нейните ювелирни шедьоври са доста достойни за индивидуални изложби в най-добрите световни музеи, защото изглеждат като истински архитектурни обекти. Бижутата на дьо Кастелан са истинско зрелище, разнообразие от цветове и чувства, но в същото време неизразима мекота, женственост и тишина, галещи душата. Като истинска французойка Виктоар не вярва в модата. Вътрешното чувство за стил и сдържана елегантност, които сякаш витаят точно в парижкия въздух, не са за мимолетната мода, а за вътрешната способност да виждате красотата и да бъдете красота. Именно на основата на тази философия Виктоар дьо Кастелан създава своите шедьоври.
Това е точно случай, когато ексцентричността и скандалността на бижутерката не крещят, не предизвикват отхвърляне, а по странен начин се съчетават с мекотата и строгата пропорционалност на линиите. Едно от основните революционни постижения на бунтарката дьо Кастелан е завръщането към елитния бижутерски клон на полускъпоценните камъни, които дълго време били смятани за недостойни за „истински бижутери“. При Виктоар няма любими цветове или минерали: майсторката честно признава, че обича абсолютно всички тях. Може би точно в това е източникът на жизнена енергия, преливаща и видима буквално във всеки ювелирен шедьовър на френската богиня на бижутата.
В наши дни. Днес Виктоар де Кастелан продължава да работи в отдела за бижута на Диор и изглежда е максимално щастлива. Чаровната дама бижутер има пълна свобода на творчество в работата си и с удоволствие се отдава изцяло на тази свобода. На производителността на Де Кастелан може само да се завиди: всяка година тя пуска нова колекция от бижута и „мимоходом“ извайва ювелирни шедьоври за своите индивидуални клиенти.
Вирен Багат
Наследникът на семейните традиции, Вирен Багат е истински магьосник на бижутата от красива Индия. Изглежда, че цялата му страна – ярка, пикантна, слънчева, изпълнена с живот – е въплътена в декорациите на този „индийски факир“, както често го наричат.
Биография. За разлика от много други модерни звезди бижутери, Вирен Багат далеч не е нов в света на красотата. В края на краищата четири поколения от семейството му са свързани с бижутерския бизнес, а името Багат е известно в Индия от много дълго време. Момчето упорито се учило да работи с бижута и тези уроци не били извънредни, или в частно училище, а напълно вплетени в ежедневието на младия индиец.
Стил на бижутата. Миниатюрните бижута на Вирен – това е Индия. Богатата индийска култура, история, философия, са отразени в накитите и са смесени с естетиката на арт деко. Процесът на създаване на всяко бижу е дълъг и труден. И досега Багат рисува всеки детайл на хартия с максимална акуратност и точност и едва след положителната оценка на опитните майстори започва да оживява своята ювелирна фантазия.
Любимите камъни на бижутера са предвидимо ярки, наситени рубини, сапфири и изумруди. Работи и с диаманти, цени перлите, обича редките камъни. Например, благороден шпинел. Освен това самите минерали играят много важна роля за бижутера. Той ги намира по целия свят, като избира само най-добрите от най-добрите. Камъкът трябва да има история, сигурен е майсторът, не се интересува от еднотипни кристали. От металите той най-често избира платина.
Сред оригиналните му изобретения е специален вид обработка на диаманти, които буквално изтъняват до дебелината на венчелистче. От такива бижута, поставени в безтегловна, незабележима рамка, сърцето наистина замира, а дъхът спира.
В наши дни. Към днешна дата стилът на Багат е най-лесно да се определи по следния начин: той е неразривно единство на традиции и иновации. Неговото ателие е създадено само преди тридесет години, и през това време Вирен Багат се е превърнал от местна марка до световно известна и уважавана бижутерийна къща с изключителни доходи. Той е доста продуктивен творец бижутер, обикновено произвежда 50-60 бижута годишно. Разбира се, всички тези накити се изкупуват на етапа на проекта – никой няма да ги остави бездействащи по рафтовете в магазините. Между другото, бижутерът Багат прилича на факир не само по сходството на почерка, но и по максималната секретност. Индийският бижутер също не дава интервюта и не наема случайни хора. Той просто продължава семейния бизнес – както е прието от баща му, дядо и прадядо му.
Джоел Артър Розентал
Може би сте чували за този френски бижутер или поне сте виждали трите букви, свързани с него: JAR (не е трудно да се досетите, че това е съкращение на името му). Той е един потаен титан в съвременния свят на накитите. Този дизайнер, който не понася популярността си, си е спечелил титлата на най-мистериозния и загадъчен бижутер на всички времена.
Биография. Гуруто на съвременните бижутери цял живот е учил, за да стане майстор. Започва с диплома по история на изкуството от Харвард. Разбира се, това обучение било свързано с настоящата му работа, но Розентал винаги е подчертавал, че сам е усвоил златарския занаят. Вярно е, че „между другото“ той успял да се почувства и като художник и парфюмерист, а също е така написал и няколко сценарии за филми. Е, преди повече от четиридесет години той отворил малък магазин за бижута в Париж. Последователността е ключът към съвършенството: бижутерът все още работи в този магазин.
Но според слуховете, той не обича да се среща с клиенти. Той не дава интервюта, не се снима в реклами, живее като абсолютен отшелник. От една страна, това е идеален начин да предизвикате интерес към марката, тъй като всяко споменаване на JAR буквално преобръща света на ценителите и вдига и без това значителните цени на неговите творения. Но от друга страна, казват те, този гений бижутер е толкова мизантропичен, че финият му перфектен вкус просто оскърбява външния вид, стила и поведението на повечето хора, дори и на най-реномираните му клиенти.
Стил на бижутата. Характерен признак за стила на майстора е създаването на необичайни бижутерски скулптури, които изглеждат буквално като живи. Въображението и опитът на Розентал му позволяват да създава цветя, насекоми, зеленчуци и плодове – всичко е луксозно, елегантно и много реалистично. Изглежда, че зеленото листо ще потрепери от полъха на бриза, а ягодите и плодовете са толкова апетитни, че веднага искате да ги опитате. Бижутерът е разработил специални сплави от почернено сребро и злато и активно използва тези метали и ярки, причудливи, луксозни скъпоценни камъни в своите произведения. Майсторът не заобикаля и по-нестандартните материали: използва хитин и морски раковини, дърво и титан.
В наши дни. Смята се, че г-н Розентал създава поне сто нови шедьоври всяка година. Името му е безумно популярно сред познавачите и често бижутерът работи по поръчки на изключително богати клиенти. Така, например, доста продукти на JAR (около 18) били придобити от светската личност и филантроп Лили Сафра. Но други известни дами и знаменитости също са били негови клиенти, включително Елизабет Тейлър, Стела Тенант и Гуинет Полтроу. Пресата съобщи информацията, че най-скъпото бижу, продадено от този бижутер, е брошката с рубин Камелия. Покупната цена преди десет години е била 4,3 милиона долара.
Мишел Онг
Мишел Онг е уникално хонконгско чудо. Крехката жена създава бижута, които са пример за изтънченост и съвършенство. Ясна рисунка на всеки детайл, живо въображение и вътрешна елегантност, която излъчва всяка нейна творба, отличават творенията на Онг от нейните колеги.
Биография. Родителите на Мишел Онг не били бедни хора. Тоест тази китайка би могла, ако не да води, то със сигурност да стане пълноправен участник в класация, наречена „Богати бижутери“. Талантливи лекари с авторитет и многобройни връзки, родителите и смятали, че момичето определено ще „помага на хората“. За да направи това, младата Мишел била изпратена да учи в Канада за социолог. Като послушна дъщеря, Мишел получила това образование. И тогава … Дори сега не може да се каже, че тя не помага на хората, по-скоро, напротив. Просто, разбира се, традиционната кариера изобщо не била за нея и в резултат на това образованата жена се завърнала в Хонконг, за да изпълни детската си мечта.
Мишел винаги е обичала да създава разни неща с ръцете си и да раздава домашно приготвените „дреболии“ на приятели и познати. Тя срамежливо отговаряла на въпроса, че създава бижута, просто защото не може да намери продукти по нейния вкус. Онг започнала работата си със скъпоценни камъни в Хонг Конг, като работила като чирак за човек, участващ във вноса на диаманти. По това време момичето се научило как да работи с бижута не само на теория, но и на практика. Мишел Онг открила собствена марка за бижута преди около 20 години.
Стил на бижутата. Гледайки украшенията, създадени от Мишел Онг, веднага разбирате, че техният създател е красива жена. Те са толкова елегантни, подходящи, но същевременно скромни и луксозни, че изглежда най-лесно да ги определим с една дума – перфектни. Женските накити на Онг са наистина космополитни, тъй като майсторката талантливо съчетава изток и запад в един шедьовър. Близките на бижутерката казват, че Мишел Онг е най-лошият перфекционист: тя никога няма да посмее да представи творбата си публично, докато самата тя не я одобри, докато фантазията в главата и и въплъщението на тази фантазия в ръцете и не са напълно идентични.
Творческият стил на Онг предполага перфектното изучаване на всеки, дори най-малкия и най-фин детайл. Бижутерката предпочита да работи с различни камъни, предимно диаманти, но също и жадеит, смарагд, сапфир, като всеки път намира начин да погледне свежо на познатите скъпоценности. Сред металите, Онг смята не само традиционното злато, сребро и платина за любими, но използва и титан. Любимите украшения на Мишел Онг са брошките. В тях майсторката се разкрива най-пълно.
В наши дни. Днес Мишел Онг е много търсена и известна бижутерка. Нейните накити носят актриси, сред които са примери за елегантност като Кейт Уинслет, Глен Клоуз и Рийз Уидърспун. Въпреки това, Онг не приема поръчки за накити дори и от най-богатите и известни клиенти. Мишел признава, че понякога процесът на измисляне на идея и нейното осъществяване и отнема до няколко години. Бижутерката изработва всички накити на ръка, защото само така в накита се запазва душата и несъвършенството, което е белег на живота.
Уолъс Чан
Още един оригинален творец от Хонг Конг, чиито украшения спират дъха. Абсолютно невъзможно е да объркате работата на Чан с другите. Както невъзможно е да спрете да се възхищавате от този титан на ювелирното изкуство.
Биография. Говори се, че дори в младостта си Чан се възхищавал на красотата на скъпоценните камъни. Източната философия, със своето внимание към детайла, с уважението си към красотата, която е замръзнала в момента, със своята бавност и способност да вижда красотата във всичко, е генетично близка и родна на бижутера от Хонг Конг.
Въпреки че пътят му към върха на ювелирното изкуство бил дълъг и трънлив. Достатъчно е да се каже, че малкият Уолъс е роден в Китай и се преместил в Хонконг, когато бил на пет. Отнело му няколко години, за да научи нов език, след това още няколко години той учил в училище, но не много: семейството на Чан било много бедно и момчето трябвало да порасне рано. Той си припомня, че като дете, в опит да си изкарва прехраната, създавал пластмасови цветя от ненужни вехтории.
Какъв дълъг път е извървял този човек до настоящия си триумф, представяте ли си? Колко усърден е трябвало да бъде, каква сила на духа да притежава. Трудностите закалили Чан. Ето защо фактът, че младият Уолъс отворил първото си ателие за бижута, когато още не е навършил осемнадесет, едва ли е изненадващ. В същото време самообучението в Хонконг го направило универсален: той внимателно изучавал механиката и металургичното дело, пробвал ръката си в резбата на кости и създавал скулптури за будистки храмове.
Стил на бижутата. Визитната картичка на главния бижутер на Хонг Конг е използването на титан като основа за създаване на скъпоценни шедьоври, а също така и различни минерали с необичайно оформяне. Титанът, според майстора, има много положителен ефект върху човек, като ви позволява да хармонизирате физическото и психическото състояние.
Между другото, Уолъс станал баща на нов вид обработка на скъпоценни камъни. Същността на техниката е, че на обратната страна на кристала майсторът пробива миниатюрен отвор, през който гравира върху вътрешната повърхност на камъка. Резултатът е 3D визуален ефект, който е просто хипнотизиращ. Друга разпознаваема технология на Уолъс е оцветяването на титан в различни нюанси. Бижутата, направени от Чан, често са един вид пъзел и могат да бъдат трансформирани. Така че огърлицата създадена от Уолъс може лесно да бъде разделена на брошка, пръстен и колие.
Любимите фигури на бижутера са насекоми (на първо място водни кончета и пеперуди) и, разбира се, източни дракони. Но в неговите шедьоври лесно се срещат елени и риби, лебеди и цветя. Бижутерът работи и с още по-необичайни материали: да, само преди няколко години той разработи специален високоякостен порцелан за бижута. Кой знае с какво ще ни изненада Чан утре?
В наши дни. Уолъс Чан отдавна е постоянен участник на известни изложби на бижута по света, неговите накити се носят от членове на кралски семейства, а причудливите, „дишащи“ ювелирни шедьоври винаги издават почерка на майстора. Чан работи както самостоятелно, така и в тандем с известни дизайнери и художници. Обемът на извършената работа е наистина впечатляващ: средно годишно се създават около двадесет ювелирни шедьоври.
Уолъс е сигурен, че красотата също е философия. Всяка негова творба подлежи на разгадаване, всичките му украшения са много символични. Разбира се, основата на тази символика е дълбоката будистка култура, древнатаа китайска история и философия, както и личният опит на майстора. Чан е потопен в природата, сякаш е споен с нея и често, когато го питат за вдъхновението му, той отговаря, че то е в природата, нейните дарове. Е, основните теми на майстора бижутер вероятно не са трудни за отгатване. Измъчват го вечни въпроси за любовта, живота и смъртта.
И накрая, заслужава да се отбележи, че Уолъс Чан е бижутер, чиито творения никога не се фалшифицират. Причината е проста: въпреки откритостта и желанието на майстора да сподели няколко тайни, никой не може технически да повтори неговите ювелирни шедьоври.
Фаваз Груози
Ръчно изработени от талантливия Фаваз Груози, големите, причудливите, богато оцветени украшения са скъпоценности, вдъхновени от любовта към живота. Майсторът бижутер е сигурен: колкото повече форми, толкова по-ярки са цветовете и колкото по-оригинална е композицията, толкова повече се усеща тази любов. Следователно минимализмът и сдържаността изобщо не са за него. Не за човек, който обича живота и ще ви научи да правите същото.
Биография. Фаваз Груози е ливанец, прекарал детските си години в Италия. Именно Флоренция станала неговата родина, където получил сериозно ювелирно образование. Груози винаги бил бунтар, правел каквото си иска и поемал отговорност за действията си. Да, признатият красавец се оженил, когато бил едва на 17, за момиче, което не било одобрено от родителите му. Разбира се, семейството било против и поради темперамента, присъщ на южните народи, отказало да даде финансова помощ на сина си.
Какво трябвало да направи? Груози получил работа като продавач в магазин за бижута. По-късно се преместил в Лондон и подписал договори със законодателите в модата Хари Уинстън и Bvlgari. И все пак амбициозният Груози винаги е искал да работи сам и затова създал своя собствена марка на четиридесетгодишна възраст.
Стил на бижутата. Всички творби на Груози се отличават със своя изискан дизайн и безусловно качество, което може да бъде оценено буквално от пръв поглед. Самият майстор бижутер, определяйки своя стил, говори за смесица от лукс, интелигентност и иновация. По същество Груози смята за основна задача адаптирането на класическите бижута към съвременните условия. И, разбира се, към съвременните жени, умни, фини, независими, изтънчени – тези жени, които наистина управляват света.
За Фаваз Груози изглежда, че изобщо няма граници и забрани: докато други измислят нови начини за оформяне на диаманти, той връща забравената класика в модата, докато други използват традиционната комбинация от камъни, той смесва напълно многоцветни минерали, особено подчертавайки черните диаманти. Груози черпи вдъхновение от барока. Неговите причудливи комбинации от причудливи компоненти изглеждат така, че от тях спира дъха.
В бижутата на бижутера винаги има много: камъни, карати, цветове. Това е чист полет на фантазията, смелостта му да създава помпозни ювелирни шедьоври в ерата на триумфа на демократичността. Луксът е най-доброто украшение за умната жена, казва Груози и дава шанс на дамите да се откроят от тълпата и да покажат своята стилистична смелост. Скромността, включително финансовата, не е за него. Комбинацията от изумруди с тюркоаз и диаманти, луксозен рубелит с розови опали, истински макси накити – бижутата на Груози може да изглеждат твърде крещящи на някого. Но с цялата яркост и максимализъм, в тях има недвусмислена хармония и пропорционалност. Може би това е разликата между гениите и посредствеността.
В наши дни. Името на този бижутер е споменавано от всички модни медии през цялото време. Основаната от него марка за бижута De Grisogono е на върха почти четвърт век. И тогава вече признатият бижутер, след като се дистанцира от редица скандали в компанията, веднага основал нова марка – Fawaz Gruosi Geneve. Това се случи преди не повече от две години, в разгара на пандемията. Марката е нова, но стилът на майстора остава разпознаваем. Това е целият Груози и неговите бижута – ярки, майсторски, скандални. И винаги оптимистични, като птица Феникс, която може да се прероди.
Разбира се, списъкът на известните бижутери в наше време не се ограничава до тези цифри. Има още много изключителни майстори, които правят невероятни ювелирни шедьоври на местно ниво. И това е прекрасно, защото освен най-ярките звезди винаги има много звезди с по-малка яркост. Но те създават магическите съзвездия само заедно, умножавайки красотата в света и ни правят по-щастливи.